Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator
High Chaparral

High Chaparral valde Human&Hearts visselblåsartjänst

En av landets mest välkända turistattraktioner, temaparken High Chaparral i Småland, har valt att satsa på Human&Hearts visselblåsartjänst.
– Det finns verkligen mycket att vinna på det, säger Fredrik Jonsson som är HR-chef på High Chaparral.

High Chaparral

En av landets mest välkända turistattraktioner, temaparken High Chaparral i Småland, har valt att satsa på Human&Hearts visselblåsartjänst.
– Det finns verkligen mycket att vinna på det, säger Fredrik Jonsson som är HR-chef på High Chaparral.

Den nya visselblåsarlagen började gälla organisationer med 50 anställda eller fler i december 2023, och alltfler väljer att satsa på Human&Hearts visselblåsartjänst.

En av Sveriges mest populära temaparker, High Chaparral i Småland, beslutade sig för att köpa in Human&Hearts tjänst redan sommaren 2022. Det har varit ett lyckat beslut, enligt parkens HR-chef Fredrik Jonsson.

– Det är många som har hört av sig och försökt att sälja olika visselblåsartjänster till oss. Men jag kände till Human&Heart sedan tidigare, så jag tyckte att det också var lämpligt att köpa in visselblåsartjänsten från bolaget eftersom de sitter på en så bra utredningsmetod, säger Fredrik Jonsson, och fortsätter:

– Om någon skulle visselblåsa och det leder till en utredning, så har Human&Heart liksom hela paketet, alltså inte bara visselblåsartjänsten. De har kunskapen, en bra metod och förmågan att utreda anmälda händelser på ett snabbt och rättssäkert sätt vilket var skälen till att valet föll på dem.

Måste få snabb respons

High Chaparral har 16 tillsvidareanställda under lågsäsong och omkring 350 i personalstyrkan under sommarsäsongen. Det ställer särskilda krav på att en visselblåsartjänst får snabb respons även under högsommartider, när vissa delar av samhället har lägre bemanning.

Hur har ni pratat med era säsongsanställda om visselblåsartjänsten?

– Vi har introduktionsutbildningar för all personal och där går vi alltid igenom att vi har tjänsten och hur den fungerar. Vi har också en kommunikationsapp där all personal kommunicerar om olika saker, och där finns också visselblåsartjänsten med, så att man lätt kan komma åt den via sin mobil.

Goda råd till de som ännu funderar

Till de som kommer att omfattas av lagen om bara ett halvår, och som ännu inte har anlitat någon visselblåsartjänst, har Fredrik Jonsson följande råd:

– Först tycker jag att man ska titta på flera olika alternativ, men man ska inte bara titta på visselblåsartjänsten i sig. För det kan komma en så allvarlig visselblåsning att man behöver gå vidare med den och enligt lagen bör ju en oberoende part utreda misstänkta missförhållanden.

– Så då tycker jag att man ska titta på om det företag, från vilket man köper in en visselblåsartjänst, har tillräcklig kunskap och kompetens för att faktiskt jobba vidare med ärendena och göra utredningsdelen också. Dessutom får vi värdefulla rekommendationer kring hur vi ska agera oavsett om en anmälan faller under Visselblåsarlagen eller inte. Och Human&Heart en jättebra grund att stå på med sin breda kompetens och den utredningsmetod som man har. Det tycker jag väger tungt!

Fredrik Jonsson

HR-chef, High Chaparral
Fredrik Jonsson
Human & Heart

Kontakta oss

info@humanheart.se

+46 (0)8 82 40 00

Org Nr.

559122-1410

Besöksadress

Pelle Bergs Backe 3C

791 50 Falun

Vill du ha de senaste uppdateringarna?

Glöm inte prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Human & Heart
Copyright ©2024 Human&Heart